MWee - Jan van der Heydenstraat 24 - 2665 JA Bleiswijk 085-4014765 info@mwee.nl

Influencers zijn niet meer weg te denken uit zowel de consumentenbranche als de zakelijke wereld. Ook rondom een event kan een influencer een waardevolle bijdrage leveren. Zo’n influencer hoeft niet per se een beroemd persoon te zijn. Het kan ook de gastspreker zijn, iemand die een workshop geeft of een andere relevante aanwezige op het event. Maar waar moet je nou op letten, als je samenwerkt met een influencer?

De juiste influencer

Zoals bij alle marketingactiviteiten, bepaalt het doel het middel. Begin dus eerst met het formuleren van je doelstellingen van het evenement. Draait het bijvoorbeeld om naamsbekendheid, vertrouwen of merkidentiteit? Het is voor te stellen dat iedere doelstelling een ander type influencer vraagt. Met de juiste influencer ben je beter in staat een waardevolle connectie te maken met je doelgroep.

Instrueren

Nadat je een samenwerking bent aangegaan met de influencer, is het zaak deze persoon voor de volle 100% voor te bereiden. Laat hem of haar exact weten waarover het event gaat, geef zoveel mogelijk bedrijfsinformatie en deel relevante ontwikkelingen in de branche. Ook dat zorgt er weer voor dat de influencer in staat is een waardevolle bijdrage te leveren richting de bezoekers, wat je event uiteraard ten goede komt.

Setting op locatie

Exposure over jouw event komt het best tot z’n recht wanneer je dat goed faciliteert. Denk daarom van te voren na over mooie plekken op de locatie. Met namelijk zakelijke evenementenlocaties hebben lang niet altijd gezellige plekken voor het maken van vlogs. Richt een hoek in waar mensen berichten kunnen maken voor op social media, al dan niet samen met de influencer. Kleed dat aan met mooie planten, een achtergrond met het bedrijfslogo en natuurlijk een pakkende hashtag.

Achteraf

Wil je echt winst halen uit het inzetten van een influencer? Bedenk dan dat je ook na je event veel aan social exposure moet doen om het levend te houden. Op die manier worden bezoekers iedere keer weer herinnerd aan jouw event. Dat kan gekoppeld zijn aan een bepaalde periode ná het event (‘nog maar een maand geleden’) of aan actualiteiten (‘net als wij toen vertelden’).

De inzet van influencers loont, zolang je er goed over nadenkt en het voorbereid. Bepaal eerst het doel van je event, kies op basis daarvan de influencers en zorg vervolgens voor een goede begeleiding en ondersteuning.