MWee - Jan van der Heydenstraat 24 - 2665 JA Bleiswijk 085-4014765 info@mwee.nl

Stap voor stap is er meer mogelijk, maar hoe weet je wat past bij de doelstelling van jouw event: fysiek, online of hybride? We zien dat veel eventmanagers vanuit gewoonte neigen terug te gaan naar fysiek, of het willen combineren in een hybride event. We denken echter dat er te snel voorbij wordt gegaan aan de nieuwe realiteit: online events zijn de norm geworden. Zeker vanuit de doelgroep gezien.

De overweging om een event online te organiseren kwam drie jaar geleden niet eens voor in de gedachten van veel eventmanagers. Een presentatie in een zaal met 50 deelnemers was de normaalste zaak van de wereld. Van de ene op de andere dag zagen we dat dit online kon.

De doelgroep wil niet terug

Nu we langzaam op weg gaan naar een periode met minder maatregelen rondom corona, merken we dat veel mensen geneigd zijn ook weer terug te gaan naar het organiseren van fysieke events. De vraag is alleen: willen deelnemers dat ook? Het lijkt erop van niet. En als de deelnemer dan toch naar een fysiek event gaat, dan zijn de verwachtingen anders dan voorheen bij een fysiek event.

Nieuwe kijk op online events

Online is de nieuwe norm. Waar je vroeger met 30 personen in een zaal naar een presentatie keek, is dat nu de standaard geworden voor online. Deelnemers vinden het geen enkel probleem om een presentatie online bij te wonen. Sterker nog, meestal liever online dan in een zaal. Het voordeel hiervan is, is dat je met online events een veel groter bereik hebt. Op het moment dat jij als doelstelling hebt om een grote groep te bereiken, dan leent een online event zich daar uitermate goed voor.

Nieuwe kijk op fysieke events

Draait een event vooral om netwerken, fysiek samenkomen, een viering of laten zien hoe iets werkt, dan past een fysiek event nog wel heel goed. Daarbij geldt wel dat het fysieke event tegenwoordig anders is dan voorheen. Meer dan ooit verwacht de deelnemer namelijk dat een event echt een belevenis is. De deur uitgaan voor een event is geen vanzelfsprekendheid meer. Het standaard zaaltje, waar een presentatie wordt gegeven, is verleden tijd. Je zult dus echt iets moeten neerzetten dat een blijvende indruk achterlaat.

Hoe kom je erachter wat je doelgroep wil?

Ook vanuit ons netwerk, van bedrijven die net als wij werken in de AV, weten we dat online een belangrijke rol blijft spelen in de evenementenbranche. Ben je eventmanager en twijfel je over de opzet van je event? Bevraag dan vooral je doelgroep hierop. Op het moment dat je een event gaat plannen, kun je vragen hoe potentiële deelnemers het liefst willen deelnemen. Werk je met een ‘save the date’, verwerk daarin dan de mogelijkheid om dit uit te vragen.