MWee - Jan van der Heydenstraat 24 - 2665 JA Bleiswijk 085-4014765 info@mwee.nl

Je hebt alle deelnemers online bij elkaar, iedereen doet enthousiast mee. En dan is het ineens voorbij. Het succes van een virtueel event valt en staat bij een goede opvolging. Het mooie van de nieuwe online werkelijkheid: alles is te meten. Dat is handig, zeker voor leadgeneratie. Het is dus in het bijzonder interessant voor sales- en marketingafdelingen. Centraal bij opvolging staat de vraag: hoe zorg ik ervoor dat ik in het hoofd blijf hangen van de deelnemers? Soms vraagt dat een online aanpak, soms juist fysiek.

Planten en water geven

Bij ieder evenement plant je een zaadje in het hoofd van je bezoeker. Of dat nou een fysiek event is of vitueel. Ook online wil je er dus voor zorgen dat je belandt in het hoofd van de klant of doelgroep. Vervolgens moet je dat zaadje wel water geven. En dat water geven is nu, vanwege het virtuele karakter, eigenlijk makkelijker geworden. Doordat we zoveel meten en registreren, kun je heel specifiek en doelgroepgericht follow up geven aan je event.

Registratie tijdens het webinar

Bij een webinar wordt tijdens het event van alles vastgelegd. Hoe lang bleven mensen kijken? Wie haakte op welk moment af? Wie heeft helemaal niet gekeken? Het gedrag van de deelnemers wordt vastgelegd en dat levert een schat aan informatie. Net als de informatie uit bepaalde polls tijdens een event. Als je tijdens een webinar bijvoorbeeld vraagt naar de ervaringen van mensen op een specifiek onderwerp, dan kun je niet alleen tijdens het webinar iets met de antwoorden. Ook na afloop kun je dat gebruiken. Is een groep mensen na 15 minuten gestopt met de deelname? Ook die kun je specifiek benaderen.

Gegevens uit de evaluatie

Je webinar afsluiten met een evaluatie is ook een goed idee. Door de juiste vragen te stellen kun je op basis van de antwoorden doelgroepgericht een follow up vormgeven. Feitelijk segmenteer je zodoende je doelgroep en op basis daarvan benader je ze op een later moment. Dat vergroot niet alleen de kans op een succesvol vervolgcontact. Ook voor zo’n bezoeker is het vaak vele malen relevanter, want er wordt ingespeeld op zijn of haar vraag, behoefte of interesse.

Na twee weken

De meesten van ons herkennen het wel: ongeveer twee weken na een event ben je het grootste gedeelte vergeten van wat je toen hebt gehoord of gezien. Als organisator van een event kun je hier mooi op inspelen, door bijvoorbeeld een mail of ander bericht te versturen. Of door de informatie van het webinar na twee weken beschikbaar te stellen via je website. Weer een paar weken later kun je nog eens de highlights van het webinar delen. Of je deelt suggesties voor andere interessante webinars of workshops. Als je het op die manier aanpakt, geef je als het ware water aan het geplante zaadje en blijf je bij de mensen in hun gedachten. Wat vervolgens kan leiden tot een nieuwe klant.

Een kleiner webinar

Ook kun je ervoor kiezen om na een groot webinar een follow up te verzorgen met meerdere kleine webinars. Vaak denken mensen dat een webinar lang moet duren, maar dat is niet het geval. Het kan prima in een half uur. Dat doe je dan live en alle mensen die niet hebben gekeken, stuur je na afloop een mail met daarin een link naar de opname. De techniek gaat tegenwoordig zo ver, dat alle interactieve onderdelen van het oorspronkelijke webinar blijven werken, ook als het event niet meer live is. Dus mensen die op een later moment het webinar bekijken, kunnen ook meedoen met een poll of ander interactief element. Die gegevens worden vervolgens geregistreerd en weer mooi gebundeld in het geheel.

Fysieke opvolging

Het hoeft natuurlijk niet allemaal online te zijn. Je kunt je event ook fysiek opvolgen, door iets op te sturen bijvoorbeeld. Daarmee komen we wel op het terrein van een marketeer. We pleiten er dan ook altijd voor dat een marketing- of communicatieafdeling betrokken is bij het organiseren van een online event. Vanuit die expertise kan namelijk perfect worden bepaald wat het grotere (organisatie)belang is en wat daarbij past.

Onze nieuwe online realiteit is niet meer weg te denken. De virtuele mogelijkheden groeien met de dag. Voor met name sales- en marketingafdelingen is het van belang dat je je online event goed opvolgt. Zodat je daadwerkelijk blijft hangen in het hoofd van je potentiële klant.