Stel je voor: je bent schoenmaker, maar er zijn geen schoenen meer om te maken. Bijna iedereen in de evenementenbranche zag zich geconfronteerd met deze realiteit. Onze corebusiness verdween van de ene op de andere dag. We gingen van gave fysieke evenementen met toeters en bellen naar een wereld achter het beeldscherm. Soms was het lastig en soms ook gewoon niet te doen. Toch staan we nog overeind en zorgden we steeds voor de juiste balans.
Het afgelopen jaar leerden we dan ook een aantal dingen.
Regel wat je kunt regelen
Ten eerste is daar de voorbereiding van een online event. In vergelijking met een fysiek event vraagt de voorbereiding van een online event veel meer tijd. Er komt zoveel meer techniek bij kijken die je van te voren moet checken. Onze les op dit onderwerp: alles wat van te voren te regelen is, regel dat ook van te voren.
Leren loslaten
Dan is er de content. In het begin van de ‘online periode’ deden we er alles aan om de juiste content op tijd te hebben. Denk aan presentaties, logo’s, noem maar op. We hebben geleerd dat het nog steeds handig is om hiernaar te streven, maar dat het negen van de tien keer toch niet lukt. Het blijft een beetje zoals ‘de presentator die met een stickie naar de zaal komt’. Inmiddels zijn we zover dat we iedereen wijzen op het belang van goede content, maar op een zeker moment laten we het ook los. Liever steken we dan de tijd in de techniek en zorgen dat dat allemaal loopt. De content komt dan later wel.
Nog wel even over het belang van goede content…
Daarover schreven we eerder, maar we herhalen het graag (want we zien dat mensen dit onderschatten). Voorheen kwam je wel weg met een tikfout in een presentatie of een vreemde afbeelding. Online werkt dat anders. De kijker zit er met z’n neus op, dus alles wordt opgemerkt. Ook de opbouw werkt anders. Weglopen uit een zaal doe je niet snel, maar uitchecken bij een online event wel. Inhoud is dus echt belangrijk, zodat je deelnemers blijft boeien en voorkomt dat mensen weglopen.
Nieuwe rollen
Als laatste leerden we dat we in ons vak te maken hebben met een nieuwe invulling van de taken. De eventmanager wordt een regisseur, de technische partner wordt de adviseur. Nieuwe rollen betekent ook nieuwe competenties. In de afgelopen periode hebben wij er steeds voor gezorgd dat we bijbleven met alle mogelijkheden op technisch gebied. Niet stilstaan, maar blijven doorgaan. Dat was en is ons motto.