De kans is vrij groot dat je straks na de zomer te maken blijft hebben met hybride events. Hoe ziet die transformatie er straks precies uit? En wat is daarbij belangrijk om te weten als eventmanager?
Veel hybride
Wij verwachten dat we na de zomer een landschap hebben met bijzonder veel verschillende soorten events. De grootschalige bijeenkomsten zullen terugkomen, maar in mindere mate. We verwachten dat events gaan plaatsvinden in meerdere kleine zalen met tegelijkertijd een grote focus op online. Veel hybride events, dus. In de transformatie denken we dan ook dat het belangrijk is dat eventmanagers focus gaan leggen op hybride events.
Waarom we dat verwachten, zit ‘m in het feit dat we weten dat ongeveer 80% van alle deelnemers aan een event de ontwikkeling van het afgelopen anderhalf jaar prima vindt. Veel online, informatie halen wanneer nodig en niet meer onnodig naar grotere events.
Focus op de online deelnemers
Voor eventmanagers betekent het dat de focus verschuift: je hebt straks echt te maken met een hele grote groep deelnemers die vanuit huis meekijkt en meedoet. Die groep heeft alle aandacht nodig, net als de groep deelnemers in de zaal. Voor veel eventmanagers betekent dit nogal wat. Die zijn namelijk ooit het vak begonnen vanwege het live organiseren van een evenement. Dat live-element komt terug, alleen die online groep gaat niet meer weg. Sterker nog: die groep is groter dan de groep die fysiek aanwezig is.
Eventmanager wordt regisseur
Wij zijn dan ook van mening dat de rol van de eventmanager straks zal veranderen in de richting van regisseur. Dat vraagt een zekere marketinggedachte van de eventmanager. Geen losse bijeenkomsten meer, maar een doordachte en strategische aanpak van meerdere events in het jaar. Het is zelfs denkbaar dat er een splitsing in het vak komt, waarbij disciplines worden verdeeld tussen online en offline. Een goed georganiseerd hybride event kan een geweldige impact hebben: tot tien keer meer bereik in vergelijking met een event dat alleen fysiek plaatsvindt. Dat vraagt alleen wel een goede verbinding tussen het fysieke gedeelte en het online gedeelte. Tips daarvoor vind je in dit blog.