Wat maakt een evenement memorabel? Dat is voor iedereen heel persoonlijk natuurlijk. Maar toch zijn er een paar zaken die gasten gemeen hebben. Een van de belangrijkste is dat het voor gasten niet als een evenement aanvoelt, maar als een beleving. Iets dat ze absoluut niet mochten missen. Hoe kun je dat nu voor elkaar krijgen?
In het vorige blog vertelden we al dat wat ons betreft een event geslaagd is, als gasten het event echt hebben ervaren. En dat begint eigenlijk al voordat het evenement plaatsvindt. Neem bijvoorbeeld Lowlands. Een groot deel van de kaarten is al uitverkocht voordat er ook maar één optreden is aangekondigd. De locatie, de sfeer en het gevoel van “erbij zijn”, zijn voor het festival de belangrijkste selling points.
Een ander voorbeeld is het Burning Man Festival in de woestijn van de Amerikaanse staat Nevada. Wat in 1986 begon met twee mannen die een houten man in brand staken, waarbij omstanders spontaan begonnen te zingen en dansen, is nu uitgegroeid tot een festival waar 70.000 bezoekers een week lang kamperen in de woestijn en samen kunst – in al zijn vormen – maken en beleven. Mede dankzij sociale media en influencers is Burning Man zo’n evenement waar iedereen bij wil zijn, omdat ze vooral willen weten wat er nu eigenlijk allemaal gebeurt.
Die aantrekkingskracht van: “Ik weet niet precies wat er gaat gebeuren, maar ik moet er bij zijn,” is een van krachtigste punten van een event. Elk goed event; groot of klein, zakelijk of niet, zou minimaal één onderdeel moeten hebben wat dat uitstraalt. Dat kan inhoudelijk zijn, een spreker bijvoorbeeld, maar ook de locatie of het thema. Als je dat ene onderdeel extra benadrukt, kun je een buzz creëren. En dat zorgt er dan weer voor dat gasten erbij willen zijn. Is er bijvoorbeeld een belangrijke of opvallende spreker aanwezig, omhul die in een beetje mysterie. Laat aan een kleine ‘exclusieve’ groep weten wie dat is. Die groep zorgt er dan voor dat er een buzz ontstaat.
Locatie, locatie, locatie
Bovenstaande voorbeelden hebben nog een overeenkomst: hun locatie. Een woestijn is natuurlijk wat anders dan de polder, maar beide locaties zijn afgelegen plekken waar gasten blijven slapen en op zichzelf aangewezen zijn. Een opvallende locatie zorgt voor veel aantrekkingskracht. Durf daarom voor een unieke locatie te gaan. Eentje die volledig bij het thema van het event past, of juist in eerste instantie totaal niet aansluit. Dat verrassingselement geeft weer een unieke beleving voor je gasten. Ook met de aankleding van de locatie kun je een enorm ‘wow-effect’ creëren. Dankzij video, licht, geluid en zelfs geur geef je gasten een unieke beleving. Goede foto-mogelijkheden helpen de buzz te verspreiden. Hoe meer ‘instagramvriendelijk’, hoe beter. Maatschappelijke betrokkenheid wordt ook steeds meer gewaardeerd door gasten. Daar kun je met vrijwel alles op inspelen: de locatie, het thema, de aankleding en zelfs de catering.
Om je event echt uniek te maken, moet je dus een beleving creëren. Dat kan op vele manieren, tegen vele budgetten. Het belangrijkste is dat je goed voor ogen hebt wat het doel van je event is. Afhankelijk daarvan ga je namelijk de opzet, technische ondersteuning, de locatie, aankleding en catering bepalen. Dan vind je vanzelf dat ene onderdeel dat als het ware schreeuwt: “Hier moet je bij zijn.”
Wil je weten hoe je jouw event dat ‘wow-effect’ kan geven, of hoe audiovisuele techniek je daarbij kan ondersteunen? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag.