MWee - Jan van der Heydenstraat 24 - 2665 JA Bleiswijk 085-4014765 info@mwee.nl

Vrouwen mogen niet speechen….?

Als je het woord speechen opzoekt in MWB (Mijn woordenboek) dan kunnen/mogen vrouwen niet speechen……. Het woord wordt alleen in de hij-vorm vervoegd. Iets waar je vandaag de dag iets tegen gedaan zou moeten worden.

Neem Michelle Obama bij haar speech, tijdens de verkiezingen, in oktober 2016. Zij sprak zich uit over vrouwen die misbruikt werden/worden door mannen.

Klik op onderstaande video voor de totale speech.

Een speech waar een man zich niet zo gauw aan zal wagen.

Zij maakt zich ernstige zorgen en het doet haar pijn dat vrouwen zich daardoor ongemakkelijk voelen. Een speech waar een man zich niet zo gauw aan zal wagen…….. Zij werkte in deze toespraak toe naar een hoogtepunt waarin zij Hillary Clinton graag als president gekozen zag. Dat dit niet is gebeurd, lag zeker niet aan haar speech.

‘And so, my fellow Americans, ask not what your country can do for you; ask what can you do for your country’. John F. Kennedy

Wat is een goede speech?

Dat een goede speech afhankelijk is van verschillende zaken, daar kan je vergif op innemen. Neem als voorbeeld de toehoorders. Als zij geen interesse hebben in de boodschap, dan kan je het wel vergeten.

“Praten als Brugman”……

Dit geldt tevens voor de boodschap die je wilt overbrengen. Is het een onderwerp, waarvoor de toehoorders geen interesse hebben, dan kan je “praten als Brugman”, maar je boodschap komt niet over.

Ook het schrijven van een speech is een vak apart. Iemand die goed kan speechen, kan niet altijd een goeie speech schrijven. Als je een speech laat schrijven, is het zoeken naar een goede match tussen schrijver en speecher geen onbelangrijke factor in het geheel.

‘Dit is mijn moment’! Houdt dit zinnetje in gedachten. Met deze houding stel je nl. een fantastische speech op.

Bij het schrijven van een speech of toespraak heb je twee doelen: een goede indruk maken en zorgen dat je toehoorders twee of drie aandachtspunten onthouden. Dat schrijft Jeff Schmitt op Forbes.com en hij geeft hierbij tien strategieën om dat goed te doen.

1. Zorg dat ze je onthouden

Iedereen kent de beroemde zin uit de speech van John F. Kennedy: ‘And so, my fellow Americans, ask not what your country can do for you; ask what can you do for your country’. Technisch gezien, schrijft Jeff Schmitt, is het vooral de tegenstelling in de zin die de aandacht trekt. Maar belangrijker nog is dat die zin het hele punt maakt dat Kennedy in zijn toespraak wilde meegeven.

2. Bouw een structuur

Je publiek verwacht een route en een uiteindelijke bestemming. Ze willen weten waar je heen wilt met je speech en waarom. Dus creëer die verwachting bij het begin en houdt je speech eenvoudig, dus zonder zijpaden of verwarrende tegenstellingen. Als een zin niet helpt om je punt te maken; schrap hem.

3. Verspil geen tijd bij je inleiding

Veel mensen beginnen met dankwoorden of besteden te veel tijd aan de inleiding van hun verhaal. Schmitt zegt: ‘Come out swinging’; gebruik een verrassend feit, een grap die gerelateerd is aan het punt dat je wilt maken of stel een vraag. En ga dan meteen door naar je eerste alinea. Elke minuut die je praat, kan je je toehoorders verliezen. Dus houdt hun goodwill niet te lang vast.

4. Kies de juiste toon

Bedenk: Wie zit er in mijn publiek? Waarom? Wat willen ze? Maar kijk daarbij ook naar je boodschap; past die bij de sfeer van het evenement? Hou de boodschap die je wilt uiten positief.

5. Laat jezelf zien

Jij en je boodschap moeten één zijn bij een speech. Als je publiek jou niet gelooft, gaat je punt niet aanslaan. Gebruik daarbij lichaamstaal, zeg iets persoonlijks. Dat straalt vertrouwen uit. Schrijf en speech, alsof je hem ook aan een vriend kan geven.

6. Herhaal jezelf

Niet iedereen in je publiek heeft steeds de volle aandacht; herhaal daarom je punt, benadruk woorden, zinnen, thema’s. Muzikanten doen dit, een goede speechschrijver doet dit ook.

7. Gebruik zinnen die verbanden leggen

Retorische vragen zijn een goede, zegt Schmitt; ‘Wat bekent dit allemaal?’ Laat opzettelijk een pauze vallen, dat trekt de aandacht. Ook zinnen als: ‘Hier valt een les uit te trekken’ of ‘Dat bracht mij bij deze conclusie’ zorgen dat je publiek weer even wakker wordt.

8. Gebruik “theater”

Neem een voorwerp mee, laat het rondgaan, gebruik een video of iets anders dat een verhaal laat zien. Managementgoeroe Stephen Covey nam wel eens een vissenkom, stenen en zand mee naar zijn toespraken. Toeschouwers moesten de stenen in het zand in de kom duwen. De stenen stonden voor wat ze belangrijk vonden: werk, gezin, sport, vrije tijd. Het lukt niet om alle stenen in de kom te duwen. Het zand was te veel. Het idee hierachter is: je moet keuzes maken.

9. Sterk eindigen

Geef een samenvatting van je belangrijkste les. Verbindt al je punten, deel een succesverhaal, doe een oproep. Hou niet in aan het einde van je speech: dit is nl. het deel waar mensen het meest over praten na afloop!

10. Houdt het kort

De ergste fout bij spreken in het openbaar, zegt Jeff Schmitt, is te lang doorgaan. Je publiek heeft meer te doen. Bovendien: hoe langer je op het podium staat, hoe meer kans op fouten. Maak je punt en ga weer zitten.

En “last but not least”, zorg dat de apparatuur, waar je gebruik van maakt, goed is afgesteld en ingeregeld. Dit kan je het beste overlaten aan een specialist in dit vakgebied. En dat is…….. MWee!

Zij denken met je mee en ontzorgen je, zodat je je ten volle kunt wijden aan je speech of presentatie.

Bij veel door ons, technisch verzorgde, evenementen gebruikt MWee afkijkschermen voor de spreker(s) op het podium. De spreker hoeft dan niet over zijn schouder te kijken. Dit voorkomt een omgedraaide spreker op het podium en de spreker kan connectie houden met zijn publiek.

Tijdens het plaatsen van de afkijkschermen, liepen wij tegen een probleem aan (letterlijk en figuurlijk). Het afkijkscherm moest praktischer en mooier/beter geplaatst worden. Samen met de leverancier van onze flightcases hebben we een op maat gemaakt vloerstatief ontwikkeld en laten vervaardigen. Nu hebben de schermen de juiste “kijkhoek” en zijn de kabels netjes weggewerkt. De schermen staan ook zo opgesteld dat het publiek er overheen kan kijken.