Geregeld worden we gebeld met de vraag: “Ik wil iets doen voor de medewerkers, maar het budget is beperkt. Kun je helpen?” Dat kunnen we altijd. Heb jij ook die vraag? Lees dan verder.
Lastige keuzes
Eventmanagers met een beperkt budget moeten soms lastige keuzes maken over de manier waaraan ze hun geld uitgeven. Gelukkig kun je op heel wat manieren je evenement opzetten en promoten, zeker digitaal. Beperkt budget hoeft dus geen obstakel te zijn. Nu zoveel online plaatsvindt, kun je met een event in één keer 4.000 mensen aanspreken. Dat hoeft niet persé in een studio opgenomen te worden.
Doel en doelgroep
Op het moment dat iemand bij ons met die vraag komt en het budget-kader meegeeft, dan is altijd onze tegenvraag: wat wil je bereiken? Ieder event begint namelijk altijd met het doel en de doelgroep. Je hoeft het niet ingewikkeld te maken. Vanuit huis kun je een mooi event opzetten, zonder een dure locatie met camera’s en technici. Vanuit een virtuele videoregie kun je vervolgens je event (laten) opzetten. De techniek regelt dat mensen kunnen meekijken, meedoen en achteraf betrokken blijven met bijvoorbeeld een follow-up.
Effectieve promotie
Als je dan eenmaal een event hebt opgezet, dan kun je dit via e-mailmarketing effectief en voordelig promoten. Onderzoek heeft zelfs aangetoond dat evenementgerelateerde e-mails een openings- en doorklikpercentage hebben van 25 tot 40%. Promoot je event ook met goede content. Op maat ontwikkelde content voor je online event loont de moeite. Denk daarbij aan een goeie infographic of blogbericht. Dat hoeft niet duur te zijn. Eenmaal goed gemaakt, zullen deelnemers de marketing op zich nemen door te delen en te liken.
Laat een indruk achter
We zeggen dit vaker, maar blijven het zeggen: wat je ook doet, zorg dat je een indruk achterlaat. We worden Zoom- en Teams-moe. Dagen zitten we achter het scherm en mensen zitten steeds minder te springen om ‘weer ergens aan deel te nemen’. Het is belangrijk om deelnemers te verleiden en je event zo te promoten, dat ze het niet willen missen. Twijfel je hierover? Dan moet je het misschien nu even niet doen. Ook dat zeggen we tegen onze klanten. Soms kun je ook beslissen om iets niet te doen. Of voeg twee geplande events samen. Als je het doet, doe het goed. Zeker nu.