MWee - Jan van der Heydenstraat 24 - 2665 JA Bleiswijk 085-4014765 info@mwee.nl

Niet zo lang geleden verzorgden we een studio-uitzending voor een klant. De aankleding moest minimaal, want ‘strak en zakelijk’ paste bij de organisatie. We begrijpen dat er wordt vastgehouden aan een corporate huisstijl. Tegelijkertijd adviseren we bijna altijd om bij een studio-uitzending iets van de gebaande paden te gaan, vanwege de online deelnemers. Voor deelnemers vanuit huis is kijken naar een strakke en zakelijke studio lang niet altijd prettig. Daarom besteden wij juist extra aandacht aan de aankleding. In dit blog delen we een aantal tips voor de aankleding van een studio of event op locatie.

Zorg voor diepte

Voor de kijker zit er een verschil tussen kijken naar een ‘plat’ scherm of een ingerichte studio. Vergelijk het maar met een televisieopname: kijken naar presentatoren aan een desk met daarachter een plat scherm is anders dan kijken naar een groep mensen rondom een tafel en in een ingerichte ruimte. De beleving voor de kijker is echt anders. Bij het eerste voorbeeld is de kijker meer een toeschouwer die passief meekijkt, bij het tweede voorbeeld krijgt de kijker het gevoel aanwezig te zijn, deel te nemen. Hetzelfde geldt voor een studio-opname van een online event. Diepte krijg je door de ruimte letterlijk te vullen, bijvoorbeeld met kasten of planten. Op het moment dat een ruimte gezellig is ingericht, wordt het interessanter om naar te kijken.

De juiste belichting

De juiste belichting maakt van jouw evenement of presentatie een sfeervolle belevenis. Het draagt in het algemeen bij aan de doelstelling van een evenement. Vaak ligt hieraan een doordacht lichtplan ten grondslag, wat een technische expertise is. Belichting kan de stemming van een evenement bepalen. Zo kun je een gevoel van geluk of plezier oproepen door een spreker te belichten met warme en felle kleuren. Die stemming is voor de kijkers direct voelbaar en zorgt voor de juiste betrokkenheid.

Functie van decor

Net als bij een fysiek event, heeft decor bij een studio-uitzending een functie. Deelnemers kunnen dan namelijk even ergens anders hun blik op richten, dan op de sprekers of presentatoren. Online geldt dit net zo: een uur lang kijken naar een spreker of een gesprek, dat houden deelnemers maar moeilijk vol. Decor zorgt voor een gezonde afleiding, waardoor de spanningsboog hoog blijft en deelnemers betrokken blijven.