MWee - Jan van der Heydenstraat 24 - 2665 JA Bleiswijk 085-4014765 info@mwee.nl

De inzet van influencers binnen de zakelijke markt maakt een behoorlijke opmars en draagt steeds vaker bij aan het succes van een event. Dat gebeurt niet alleen op Instagram. Ook op LinkedIn zie je dat bedrijven en organisaties slim nadenken over de inzet van hun netwerk. Binnen de evenementenbranche zien we dit ook voorbij komen. Ambassadeurs geven op LinkedIn aandacht aan een specifiek event. Met de komst van online events zijn deze digitale netwerkers belangrijker geworden voor het succes van een event.

Stem je acties af op je doel

Of een event succesvol is, hangt af van de doelstelling. Gaat het om aandacht op social media, meer naamsbekendheid, stijgende verkoop of media-aandacht? Nadenken over het doel zorgt ervoor dat je acties daarop kunt afstemmen. Als je bijvoorbeeld veel media-aandacht wilt, dan doe je er goed aan de pers ook een goede ruimte te geven op je event. Wil je reuring op social media? Faciliteer dat met bijvoorbeeld pakkende hashtags, fotogenieke locaties en andere elementen die het goed doen op social media.

De netwerkers van vroeger zijn de influencers van nu

Aandacht op social media bereik je ook met influencer marketing. Influencers worden de nieuwe ‘mond-tot-mond’ reclame genoemd. Dan gaat het om promotie van diensten of producten, binnen zowel de zakelijke als particuliere markt. De inzet van influencers kun je ook zien als ambassadeurschap of opinieverspreiding. Daarbij delen vooraanstaande relaties informatie over jouw event met hun netwerk. Het is een logische ontwikkeling dat het fysieke netwerken van vroeger zich verplaatst naar online. Daarmee verplaatsen de netwerkers van voorheen zich ook naar online en manifesteren ze zich feitelijk als influencers.

Met scherp schieten of met hagel

Hoe goed je het van te voren ook allemaal bedenkt, het succes van je event is in the end afhankelijk van de mate waarin je het afstemt op de doelgroep. Als je de promotie van je event verstuurt naar een homogene mailinglist, dan zal het aantal inschrijvingen naar aanleiding van die mailing tegenvallen. Wanneer je weet dat jouw doelgroep vooral op Facebook zit, dan doe je er goed aan dáár te gaan werven. Als je dat niet weet, kun je dat uitzoeken en testen. Voor een klant deden wij eerder: een eerste werving via verschillende kanalen, om te achterhalen welk kanaal de voorkeur had voor inschrijving. Daaruit kwam Facebook naar voren als favoriet. Op basis van die analyse zijn vervolgacties uitgezet. Op die manier is met scherp schieten vaak effectiever dan met hagel.

Het effect van influencers

Inmiddels weten we dat een event organiseren voor 20 zeer geïnteresseerde deelnemers vaak succesvoller is dan een event voor 100 personen die het niet zo goed weten. Dat heeft als reden dat die 20 deelnemers hun ervaringen delen met hun netwerk. Het zijn als het ware merkenbouwers en lead generators. Hun mening straalt af op jouw merk of organisatie, ze creëren waardevolle content en vergroten je online bereik. Influencermarketing kun je zien als een investering, waarvoor je dus ook budget vrijmaakt. De hoogte daarvan hangt af van wat past bij de doelstelling, het bedrijf en het imago. Ook hier geldt weer: alles valt of staat bij het scherp hebben van de doelstelling en doelgroep van je event.