Never waste a good crisis. Het is niet onze uitspraak, maar het past ons wel. Je staande houden in een crisis (of beter gezegd; kansen zien in de crisis), is wat ons betreft het allerbelangrijkste op dit moment. Wij zitten midden in de evenementenbranche. Onze wereld heeft een draai van 180 graden gemaakt.
Ingehaald door de realiteit
Zelf hadden we het geluk dat we anderhalf jaar geleden bezig waren met die draai. Een toekomst waarbij we anders invulling wilden gaan geven aan het organiseren van events. Virtueel. Lange tijd hebben we hieraan gebouwd. Maar we merkten dat de markt nog niet te bewegen was richting online events. Daardoor hielden we toch vast aan ons traditionele aanbod: fysieke events. De plannen voor virtueel gooiden we niet weg; die gingen de kast in. Nooit gedacht natuurlijk dat we ze zo snel van de plank konden halen en dat de markt praktisch is ingehaald door de realiteit. Een realiteit die corona heet.
Lege agenda
Voor de coronacrisis organiseerden we veel live evenementen voor met name de zakelijke markt, overheid, mkb en onderwijs. Begin maart veranderde onze volle agenda in een lege. Fysieke evenementen werden geannuleerd of verschoven. We zagen wel oplossingen, vooral in het virtuele, maar merkten dat de markt er nog niet klaar voor was. Veel klanten hebben we toen direct gebeld. We onderzochten waar de behoefte zat en gaven aan dat we konden helpen om geplande events te laten doorgaan. Dat werd in eerste instantie door veel klanten afgehouden, mensen wilden het de eerste weken even aankijken.
Actiestand
Het mooie van zo’n situatie is dat ik, vanuit mijn persoonlijkheid, juist in de actieve stand kom te staan. Ik wil dan van alles doen. Dus we zijn van alles gaan onderzoeken. Wat hebben we nu niet in huis dat straks wel nodig is? Wat is er sowieso allemaal nodig? We zijn samenwerkingen met partijen aangegaan om expertise in huis te halen die we niet direct zelf konden leveren. Onze eigen diensten hebben we verder ontwikkeld en geoptimaliseerd.
Explosie
Toen eenmaal in de markt duidelijk werd dat het nog wel even zou gaan duren, stonden we letterlijk in de startblokken. De vraag naar online events is sinds begin mei geëxplodeerd. In de eerste week van juni hebben we maar liefst 70 webinars gehost. Dat is bizar veel. Want even voor het beeld: een jaar geleden was dat maximaal één webinar per week. En ook zeker geen 70 fysieke evenementen per week. De vraag is dus verschoven én toegenomen.
Focus op de mogelijkheden
Het betekent dat we de afgelopen maanden flink hebben moeten opschalen. Doordat we voor de coronacrisis altijd al naar kansen keken en er vanaf dag één positief in stonden, konden we snel opschalen. Volgens mij is het cruciaal dat je in deze tijd blijft kijken naar de mogelijkheden. De evenementenbranche wordt genadeloos hard geraakt, ik zal de laatste zijn die dat ontkent. Ik zie partijen in de branche die kijken naar de overheid voor een oplossing of zich als groep verzamelen om in opstand te komen. Maar ik zie ook partijen die met man en macht proberen oplossingen te verzinnen en met de mooiste, slimme ideeën komen.
Ik denk dat we met dat laatste de branche levend en gezond kunnen houden. Als we maar met elkaar antwoord blijven geven op de vraag: hoe kunnen we hetzelfde voor elkaar blijven krijgen met ons product, maar dan wel op een andere manier? Daarop moet wat ons betreft de focus liggen, nu en in de toekomst.
Matthieu Wijnen
Directeur en oprichter MWee