Tientallen online events per week organiseerden we de afgelopen twee jaar. In het begin volledig online, toen kwam hybride om de hoek kijken en nu maken studio-uitzendingen hun opmars. Onze collega Jolein heeft daarvoor de nodige studio’s ingericht. In dit blog deelt ze een aantal ervaringen en tips.
Wat is het belang van een goed decor in een studio?
“Dat heeft alles te maken met je doel en de uitstraling. Ik zag laatst een documentaire over investeren in vastgoed in de UK. Hier was enigszins nagedacht over aankleding. Er waren wat Engelse vlaggetjes opgehangen en er stonden een paar banners in een kale ruimte. Toch was het niet wat je ervan mag verwachten, een gemiddeld kinderfeestje wordt eigenlijk beter aangekleed. Dit evenement ging over hoe je succesvol wordt in het investeren, maar de uitstraling voelde vooral goedkoop. Waardoor je precies de plank misslaat.”
Wat ben je in het werk tegengekomen de afgelopen periode?
“Als je kijkt naar de evenementenbranche, dan merk je dat mensen in de aankleding toch een beetje blijven hangen in de offline opzet. Een banner bij de ingang van een live evenement is leuk, dit zorgt voor herkenbaarheid. Maar op een podium of in de studio is dit gewoon niet mooi. Het komt niet altijd goed in beeld, of de kleuren komen raar over. Beter is het om gebruik te maken van mooie afbeeldingen op een scherm, het logo in beeld in de titels van de sprekers, accessoires in de kleur van je huisstijl. Aankleding voor je evenement bepaal in grote mate de uitstraling.”
Maar hoe moet het dan wel?
“Met relatief eenvoudige of digitale oplossingen kun je soms meer bereiken dan wanneer je een banner van vijftig euro aanschaft. Zie het als woonprogramma’s; die kijken we en vervolgens gaan we zelf stylen. Dat is toch anders dan wanneer je een professional laat stylen. Je kunt niet per se je vinger op het verschil leggen, vaak draait het om details en de juiste combinatie. Maar het loont gewoon om een professional naar je decor te laten kijken, waarbij alles klopt en je voorkomt dat iets er goedkoop uitziet. Hetzelfde geldt voor licht: zelf met lampen aan de slag gaan werkt toch anders dan wanneer een professional met kennis van zaken dat doet. Hoewel je misschien met dezelfde spullen werkt, is het vaak net een klein verschil waardoor het beter werkt. Net wat anders ophangen, net een ander materiaal, hele subtiele dingen maken een groot verschil. Kortom, ga niet zelf rommelen, maar schakel professionele hulp in. Dat komt je event altijd ten goede.”
Welke nieuwe ontwikkeling zal blijven?
“We weten zeker dat de online trend zal blijven. Het overgrote deel van de deelnemers is simpelweg niet meer bereid om uren te besteden aan een informatief event, als dat ook online kan. Wat we de laatste tijd hebben gezien, is dat bedrijven kiezen voor een opzet waarbij meerdere dagen achter elkaar zijn gevuld met kleinere online events, zoals webinars. Dat zijn dan bijvoorbeeld drie webinars per dag van 45 minuten. Doordat het online is, kunnen veel mensen deelnemen. Op de laatste dag wordt er dan vaak fysiek afgesloten, waarbij flink wordt uitgepakt qua locatie en aankleding. We voorzien dat deze trend zal blijven, dus de combinatie van meerdaagse, eenvoudig opgezette online events en een fysiek deel waarbij een select aantal deelnemers samenkomen.”