Door corona stond de wereld van de events op z’n kop. Alles verschoof naar online en we raakten bijna gewend aan de anderhalvemetersamenleving. Inmiddels mogen we weer bij elkaar komen. Dat betekent echter niet dat je bezoeker ook komt. Hoe zorg je daar wel voor en krijg je jouw doelgroep weer op je fysieke evenement? We delen vijf mooie tips met je.
1. Maak er iets speciaals van
Voor de bezoeker moet er een goede reden zijn om fysiek aanwezig te zijn. Dat was altijd al zo, maar door corona is dat versterkt. Mensen weten nu dat ze vanuit huis ook goed evenementen kunnen bijwonen. Wil je ze de deur uit krijgen, dan zal je moeten uitpakken. Dat betekent dat je het event tot in de punten verzorgt en de bezoekers helemaal in de watten legt. Zorg voor een mooie locatie, met exclusieve hapjes en een subliem programma.
2. Deel iets exclusiefs
Van informatie tot merchandise: als je bezoekers wilt verleiden om naar je event te komen, dan kan je ook iets bieden dat alleen verkrijgbaar is op het event. Dat kunnen producten zijn, maar ook ontmoetingen met sprekers of specifieke workshops.
3. Zorg voor een goede netwerkmogelijkheid
Voor veel mensen is de mogelijkheid om te netwerken een belangrijke reden om een event te bezoeken. Faciliteer die behoefte met een goede netwerkmogelijkheid. Dat is meer dan de borrel na afloop, want daar spreken bezoekers toch vaak dezelfde personen. Probeer van de gebaande paden te gaan en denk bijvoorbeeld na over speeddate-sessies.
4. Communiceer uitgebreid over een uniek element
Als eventmanager heb je tot in detail nagedacht over het programma en weet je zeker dat het aansluit op de doelgroep. Maar weet je doelgroep dat ook? Vertel over die bijzondere spreker, de netwerkmogelijkheden of unieke workshops. Benadruk ook de voordelen voor de bezoeker om fysiek aanwezig te zijn.
5. Begin op tijd met de promotie
Nog meer dan voorheen moet je de aandacht van de bezoeker op tijd krijgen. Dat doe je door in de weken voor je event ruimschoots aandacht eraan te besteden op social media. Gebruik daarbij veel foto’s, bijvoorbeeld van de locatie en catering en het liefst sfeerbeelden en mooie close-ups. Vertel uitgebreid over het programma en laat ook sprekers daarover vertellen. Begin zo’n vijf weken voor het event, met 1 tot 2 keer per week een bericht. In de week voorafgaand aan het event plaats je dagelijks een bericht.