De anderhalvemetersamenleving wordt het nieuwe normaal. Wat betekent dit voor de evenementenbranche? Er zijn behoorlijk wat partijen die concluderen dat het voor onze branche totaal onmogelijk is. Voor een deel gaan wij daarin mee. Maar voor een groot deel zien we toch echt mogelijkheden.
Twee soorten events
In het nieuwe normaal zijn er volgens ons straks twee verschillende soorten samenkomsten. Het verschil zit ‘m in het feit hoeveel mensen in beweging zijn naast elkaar. Aan de ene kant zijn er de ‘stille’ samenkomsten. Daarbij zitten meerdere mensen bij elkaar in een ruimte, maar zitten ze voornamelijk stil en er is weinig contact met anderen in diezelfde ruimte. Denk aan een theater, restaurant of bioscoop. Alleen bij het in- en uitgaan van de ruimte of bij een toiletruimte is er kans op contact met anderen. Aan de andere kant zijn er evenementen zoals festivals, poppodia, bruiloften of andere feestjes. Bij dat soort evenementen is veel beweging gaande, hebben mensen soms net wat meer alcohol genuttigd en is de kans op besmetting hoogstwaarschijnlijk groter.
Mogelijkheden
In het nieuwe normaal zien we een splitsing tussen deze twee. Voor de laatste, de evenementen met het sociale karakter, zal het hoogstwaarschijnlijk de tijd moeten duren. Dat valt online bijna niet op te vullen. De behoefte van mensen om echt samen te komen is er niet alleen voor het evenement op zich, maar ook voor het samenkomen met anderen. Voor de ‘stille’ evenementen, waarbij mensen niet voor elkaar samenkomen maar voor bijvoorbeeld het eten of de voorstelling: daar zien we juist veel mogelijkheden in het nieuwe normaal. Waarom zou je in het nieuwe normaal niet naar een theater, bioscoop of restaurant kunnen blijven gaan? Natuurlijk met de nodige aanpassingen. Maar als de mensen eenmaal op een stoel zitten en verder niet veel bewegen, waarom niet? Of vul het online op. En dan liever niet ‘alleen maar de cabaretier op je scherm’. Maak er iets speciaals van, door bijvoorbeeld ook een hapjesplank of borrelbox erbij aan te bieden. Maak er een belevenis van.
Zakelijke markt
Dat geldt ook voor de zakelijke markt. Eerder schreven we in een blog dat het niet gaat om het organiseren van een event, maar om een belevenis. Toen gingen we nog uit van een fysiek event. Nu is de wereld natuurlijk totaal anders. De belevenis blijft belangrijk. Of is misschien nog wel belangrijker geworden. Wil je een event organiseren, maar mogen mensen niet meer door de zaal lopen om een drankje te halen? Zorg dan voor een mooi drankarrangement op tafel. We horen geregeld mensen die zeggen dat ze ‘hun manier van werken niet willen aanpassen’. De vraag is hoe lang dat houdbaar is. Beter kan het zijn om te kijken naar wat wél kan. Blijf niet hangen in hoe het altijd was, want het nieuwe normaal is (voorlopig) niet hoe het was.
LEGO en verzoeknummers
De wil om te veranderen is er soms wel en soms niet. We zien organisaties die leunen op oude werkwijzen en processen en dát proberen te gieten in een online vorm. Dat kan soms wel, maar vaak ook niet. Beter is het, wat ons betreft, om opnieuw naar je doelstelling te kijken: wat wil ik bereiken met dit event? En hoe kan ik dat een nieuwe vorm geven, passend bij de geest van nu. Dan is er vaak meer mogelijk dan je van te voren denkt. Soms zijn het hele kleine dingen. Gaan de bezoekers normaal uiteen om met elkaar te bouwen aan iets? Stuur ze van te voren dan een doos LEGO. Was de fysieke borrel na afloop een belangrijk onderdeel in het geheel? Laat de deelnemers thuis ook een borrel drinken en geef tegelijk de mogelijkheid om online een verzoeknummer aan te vragen.
Laat een indruk achter
Waar het om draait in het nieuwe normaal, is dat je een indruk achterlaat. Dat gasten na afloop denken: dat was gaaf, dat wil ik nog een keer. Dat geldt voor een fysiek event, maar ook voor online. We worden immers overspoeld met webinars. Zorg dat je opvalt door een indruk achter te laten. Dat kan op heel veel virtuele manieren, echt waar.