Presentator tijdens een webinar
Ondersteunende beelden geven deelnemers houvast en extra duiding. Zorg er wel voor dat er niet te veel tekst op staat, beelden dienen ter ondersteuning van het verhaal. Het moet ook geen spiekbriefje van de sprekers zijn. Te veel tekst zorgt dat de focus hier naartoe gaat en niet naar de boodschap.
Gebruik bij voorkeur alleen ondersteunende afbeeldingen met hooguit 3 bullet points of laat een korte quote zien. Tabellen en flowcards zijn vaak niet goed leesbaar, gebruik ze kort ter illustratie en laat in vervolgslides details zien. Zorg ervoor dat de beelden wisselend van stijl zijn. Zo zorg je voor dynamiek en hou je het interessant voor de deelnemers.
Gebruik voor je presentatie geen uitgeschreven teksten maar gebruik ‘bulled points’ die je op kaartjes voor je hebt liggen. Dit zorgt voor een veel natuurlijkere presentatie en hierdoor kan je veel meer in de camera kijken en maak je contact met de deelnemers.
Focus je verhaal op de hoofdpunten van wat je wilt zeggen, te veel uitweiden en details zorgen dat een groot deel zal uittunen en wellicht andere dingen gaat doen. Dit is jammer. Details kunnen na afloop worden verstuurd, het gaat om het verleiden om meer info of actie. Zo kan je ook extra contactmomenten creëren wat zorgt voor een betere binding met de deelnemer/klant.
Het maken van een professionele presentatie kost tijd en aandacht. Laat hem vooraf ook zien aan mensen die het verhaal of onderwerp nog niet kennen en vraag of zij het begrijpen.
Daarnaast is het belangrijk om tussendoor via vragen (polls) interactie met de deelnemers te hebben, daarbij is om de 5 minuten een goede richtlijn. Door de juiste vragen te stellen, krijg je meteen een inzicht of ze het snappen of waar de interesse ligt.
Hoe vertel je het verhaal:
- Vertel alleen de hoofdzaken en verzandt niet in details die voor de grote groep niet relevant zijn.
- Zorg dat je authentiek overkomt, en straal energie en passie uit.
- Praat luid en met dynamiek en niet monotoon, las pauzes in.
- Zorg voor een goede en rustige ademhaling, dat straalt rust uit.
- Kijk in de camera zodat je contact maakt met de kijker.
- Pas je taalgebruik aan de kijker aan, niveau en kennis over het onderwerp, leeftijd.
- Bepaal vooraf of je de deelnemers aanspreekt met ‘u of jij’, maar gebruik nooit ‘jullie’
- Goed gebruik van lichaamstaal versterkt de boodschap en zorgt voor meer connectie en een beter resultaat.
- Bepaal bewust of je staand of zittend gaat presenteren, wat past bij jou en jouw publiek.
- Laat je niet afleiden door tussendoor gestelde vragen, laat deze door een moderator beantwoorden.
- Zet een glaasje water voor jezelf neer
Instructie moderator
Een moderator kan worden gezien als een voorzitter in een gesprek. Het is een term die veel in de digitale wereld wordt gebruikt op een internetforum, community, sociale media, chatkanaal, website of andere digitale omgevingen. In dit geval het beantwoorden en doorsturen van vragen via de chatfunctie tijdens online events. Hoe groter het aantal deelnemers, hoe meer vragen er gesteld worden via de chat. Om al die inkomende vragen te behandelen, kan het inschakelen van één of meerdere moderators de oplossing zijn; zij beheren de chat. Het is mogelijk om zowel te reageren als berichten te plaatsen in zowel de openbare als de privé chat. Dit alles doet de moderator dus vanuit zijn of haar eigen naam. Ze kunnen vragen zelf direct beantwoorden of doorspelen naar de presentator. Deze ziet ze dan in de speciale afgeschermde presentator chat. Vragen die vaker worden gesteld, kunnen zo door de presentator live voor alle kijkers beantwoord worden. Een moderator is dus de beheerder van de Chat.
Een moderator kan een chat activeren of deactiveren, berichten beantwoorden, berichten doorsturen en gebruikers blokkeren.
Bij het gebruik van de chatfunctie kunnen kijkers rechts naast het beeld vragen stellen. Dit kan privé of openbaar als deze mogelijkheid is ingeschakeld. De vraag blijft voor de kijker in beeld en krijgt via de moderator direct antwoord of een bericht dat deze later centraal zal worden beantwoord, of dat hier later via de mail op teruggekomen gaat worden.
Het gebruik van de chatfunctie vergt wel een goede voorbereiding; hoeveel vragen worden er verwacht en hoeveel moderators heb je dan nodig om de stroom vragen te kunnen behandelen. Een moderator dient dus alles over de te behandelen onderwerpen te weten zodat deze snel antwoorden kan geven. Als het druk is, kunnen vragen worden gebundeld of standaardantwoorden worden gegeven en dat later via de mail persoonlijk op de vraag teruggekomen wordt. Weet wel wat je belooft. Aangezien het veel tijd kost om alles na afloop te beantwoorden. Door dit serieus te doen, zal een deelnemer het online event hoger waarderen en een volgende keer zeker weer ingaan op de uitnodiging.
Beeld & Geluid
Een kwalitatief hoogwaardige camera en microfoon maken het verschil tussen een “huis- tuin– en keuken” uitstraling of een professionele uitstraling. In de meeste laptops zit een ingebouwde camera en microfoon. Deze werken, maar hebben vaak niet de kwaliteit die gewenst is voor een professionele uitzending. Door hier externe apparatuur te gebruiken, zal je merken dat je beeld en geluid aanmerkelijk beter worden.
Camera:
Voor een losse webcam is een HD versie vanaf 720p aan te raden, zo is de Logitech C90 serie een goede optie.
Camerapositie:
Kijk in de camera en niet op het scherm, zet je laptop of losse camera iets hoger neer, anders kijkt de camera naar het plafond. Voorbeeldfoto’s maken.
Enkele basistips die belangrijk zijn:
- Positioneer jezelf voor een neutrale en rustige achtergrond
- Zorg ervoor dat je niet in het donker zit en dat ook de achtergrond goed verlicht is.
- Zorg dat er niet te veel licht via een raam van één kant komt. Dit zorgt voor een minder professionele uitstraling.
Microfoon:
Voor een goed geluid dient de microfoon voornamelijk de stem van de presentator op te nemen en niet het omgevingsgeluid. Zorg dat de microfoon dicht bij de mond met een hoofdtelefoon/headset of als je deze liever niet in beeld wilt, een richtmicrofoon buiten beeld.
Zoek naar USB-microfoons op internet zoals Samson Meteroite en Snowball.
Zorg wel dat je ze in het setup menu selecteert en goed controleert of de juiste microfoon wordt gebruikt voor de opname (tik zachtjes op de microfoon).
Enkele basistips die belangrijk zijn:
- Verminder omgevingsgeluid waar mogelijk, sluit deuren en ramen.
- Zorg dat de ruimte waarin je zit niet galmt of hol klinkt. Mocht dit wel zo zijn dan kan je dit oplossen door gordijnen, doeken of een dekbed buiten beeld op te hangen.
Tips
- Elimineer storingen van buitenaf, zoals, telefoon, externe stoorgeluiden, collega’s of huisgenoten die binnen komen vallen of een krakende stoel.
- Sluit je computer aan op een vaste netwerkaansluiting, dit is het meest stabiel. Is dit niet mogelijk zoek dan naar een plek met goede wifi-ontvangst. Zorg dat medegebruikers geen zware bestanden films enz. gaan down/uploaden of gaan kijken. Dit zorgt ervoor dat jouw verbinding niet optimaal is waardoor het beeld en geluid van mindere kwaliteit zijn.
- Gebruik Google Chrome als browser
- Sluit alle andere programma’s op je computer af, start hem ruim van tevoren opnieuw op.
- Zorg dat je laptop op een vaste stevige tafel staat, anders gaat het beeld trillen als je beweegt. Dit zorgt voor onrustige beelden.
- Test alles ruim van tevoren met dezelfde setup, ruimte en apparatuur als het live webinar, zodat je tijdens het live–gaan niet voor verrassingen komt te staan.
- Kijk vooraf nog even in de spiegel en gebruik waar nodig make-up om accenten aan te brengen, zorg ook dat afleidende elementen zoals glimmende plekken op het hoofd worden gepoederd.
- Zorg dat de kleding past bij jou, het verhaal en de uitstraling van het bedrijf/organisatie wat je vertegenwoordigt. Past je kleding bij de achtergrond, zijn er meerder sprekers dan adviseren we om de kleding af te stemmen op elkaar, dit zorgt voor eenheid en een professionele uitstraling.
- Draag geen kleding met een patroon van smalle streepjes of kleine stippen/ruitjes. Daardoor krijg je het “more effect” wat zorgt voor afleiding.